Dit verandert alles

Golfswing oefeningen in de gym. Je kent het; een oefening waarmee je je swing nabootst met gewichten of elastieken. Lijkt super cool en effectief. Maar is dit wel écht zo goed als je denkt ?
Als je een golfer bent, en je enkels of heupen zijn stijf, je hamstring flexibiliteit zou wat werk kunnen gebruiken, je bovenrug kan niet goed bewegen of je kunt geen kracht vanaf de grond genereren, dan zullen deze problemen absoluut niet worden opgelost door het nabootsen van je swing die je al elke dag zeven uur oefent. ‘It’s like practicing a bad swing and hoping your game gets better’.
Wervelkolom

Een veel voorkomend probleem bij golfers is een onbeweeglijke wervelkolom. De bovenrug (thoracale wervels) zit bij de meeste golfers helemaal op slot. Hierdoor kunnen ze geen goede verlenging krijgen en al zeker geen rotatie. Dit vraagt om compensatie ergens anders in het lichaam, de onderrug (lumbale wervels). Oftewel, de nummer één moordenaar in golf.
Swingbewegingen kunnen dit eenvoudig niet verhelpen. Ben je zelf beperkt in je rug of heupen, dan is wellicht een persoonlijk één op één coachings traject wat je nodig hebt. Onder de juiste persoonlijke begeleiding kun je die pijnlijke blessures voorkomen, en zelfs verder leren slaan.
Hersenen

Wat gebeurt er nog meer als je met extra gewicht de swing ’traint’? Tijdens een poging de swing te repliceren, slaan je hersenen die informatie op. Na het uitvoeren van talloze veranderde swingpatronen in de sportschool, gaan deze gewoontes over in je swing. Hierdoor word je ‘swingmechanica’ beïnvloed. In een poging je gezochte swingpositie te vormen, offer je dus de techniek en stabiliteit op. Hierdoor worden onnodige compensaties gemaakt die zelfs tot blessures kunnen leiden.
Wat maakt je dan wél een betere golfer ? En hoe kun je wél effectief trainen in de sportschool ?
Bewegingskwaliteit

De beste manier richting optimalisatie van je trainingsprogramma is te beginnen met correcte en voldoende mobiliteit, stabiliteit, bekken-, intrinsieke- en neurologische controle, coördinatie en balans. Hier ligt de focus op het verbeteren van je bewegingskwaliteit. Ook wel ’functionele training’ genoemd. Oefeningen met eigen lichaamsgewicht, of elastieken die jouw beweging en lichaam ondersteunen, op een gecontroleerde manier. Wekelijkse personal coaching sessies zorgen ervoor dat je consequent traint, in je ritme blijft en houden je verantwoordelijk. Dé formule om deze winter echt eens stappen te gaan maken.
Ondanks dat je dit wel verwacht als je een golf-fit programma gaat doen en met alle beste bedoelingen, kunnen ‘swing’ fysieke oefeningen schadelijk zijn voor je lichaam én swing.
Bijgaande balansoefening (zie foto), op blote voeten, helpt je alvast op weg naar een stabielere basis. De afwezige basis heeft de meeste aandacht nodig en kan je écht een betere golfer maken, ook op lange termijn!
Maak gebruik van mijn instructievideo's of voor meer informatie kijk op www.lpgolfperformance.nl
Liesbeth Pauwels
Artikel geplaatst op: 21 juli 2017 - 13:30

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: