Vier mythen over golffitness (die bijna iedereen gelooft…)

1. Golffitness is voor pro’s
Studies tonen aan dat het aantal golfblessures toeneemt met de bekwaamheid van de golfer. Ondanks dat er bij pro’s dus meer blessures ontstaan, ligt het risico vaak hoger bij amateurs. Amateurgolfers lopen meer risico door het gebrek aan een goede warming up, door geen consequent en effectief fysieke ondersteuning of trainingsplan te hebben, en door het dragen van de tas in plaats van de trolley te gebruiken.
Verder hebben de meeste amateurgolfers een kantoorbaan. Dit wil zeggen dat deze groep gemiddeld veertig uur per week zit, en dus helemaal niet beweegt. Als er tijdens het werk word bewogen, is dat meestal naar voren of naar achteren en weinig of niet in een andere richting.
Tijdens de golfswing maak je bewegingen in het frontale, sagittale en transverse vlak. Dat in combinatie met de onnatuurlijke, eenzijdige en snelle explosieve beweging van je swing legt een hypotheek op je lichaam. Vooral als je de hele week hard gewerkt hebt, niet fysiek getraind hebt, geen rust hebt gehad en dan op zaterdagochtend, na twee kopjes koffie zonder fysieke warming up je eerste drive afslaat… Ik zeg: good luck!
Om dit even in perspectief te brengen: de PGA Tour professionals starten gemiddeld drie tot vier uur voor hun ronde al met het warm en losmaken van hun lichaam. Deze topsporters zetten dan wel meer druk op hun swings, maar ze onderhouden hun lichaam beter om blessures te voorkomen.
2. Krachttraining maakt je stijf
Hoe weet je of je niet goed traint tijdens krachttraining, en je volledige capaciteit niet aanraakt? Vier tekenen zijn onder meer: een slechte houding, rugpijn, geneigd om je rug te verlengen wanneer je een gewicht optilt, en een blessure! Als je denkt dat jij dit bent en hulp nodig hebt om deze spitspunten aan te pakken, neem dan contact op met een golffitness specialist.
En sinds wanneer werd sterker worden een negatief iets? Goede krachttraining moet worden gecomplementeerd met mobiliteit en core werk. Als je beter kan bewegen door grotere bewegingsmogelijkheden en je zwaardere gewichten juist kunt opheffen zonder pijn, waarom zou jou stoppen? Het is wetenschappelijk bewezen dat krachttraining mobiliteit, anaerobe kracht en stabiliteit verbetert.
3. Ik ben te oud
We worden gelukkig allemaal ouder. Als we ouder worden zonder een persoonlijk fysiek trainingsprogramma dan verlies je spiermassa, kracht, balans, snelheid en gaat je algemene conditie achteruit. Dit is een normaal fysiologisch proces. Maar dat proces kan vertraagd en aangepakt worden!
Daarnaast is de golfswing van nature een zeer explosieve en roterende beweging. Als een handicapper 15 twee keer per week speelt, zal hij tussen 55 en 60 volle swings in die ronde maken. Voeg twee oefenswings per schot toe en je hebt tussen de 165 en 180 rotaties per ronde! Na twee keer per week te spelen, is dat ongeveer 360 rotaties (als je je handicap speelt). Voeg nu elke week een driving range sessie van vijftig ballen toe. Dat brengt je totaal in een week naar meer dan 400 swings! Als je van plan bent te golfen tijdens je pensioen, zou logica dicteren dat je proactieve maatregelen moet nemen om je lichaam pijnloos die rotaties te kunnen blijven maken, en naar je beste vermogen.
4. De golfswing is statisch
Hou je vast! We vergeten dat golfers power atleten zijn! Uiteraard heeft de ’old-school golf’ traditie hier zeker mee te maken. Golf is niet altijd beschouwd als een sport, laat staan als een atletische sport. Dit is gelukkig veranderd en we zien nu playing pro’s met gemiddelde clubsnelheden van over de 120mph.
Verder is de volgorde van kracht genereren dezelfde als de volgorde die we zien in werp- en rotatiesporten. Denk aan baseball pitching, speerwerpen en boksen. Dit zijn allemaal ongelooflijke atletische bewegingen die eisen dat hoge niveau’s van kracht met succes worden uitgevoerd. De golfswing is niet anders. Tijdens de training moet worden geprobeerd de kwaliteit en kracht van de sequentie die we gebruiken om kracht te genereren, te verbeteren.
Niet te vergeten dat kracht ook verbeterd kan worden als er gewerkt wordt aan mobiliteit, stabiliteit, coördinatie en balans afhankelijk van de fysieke mogelijkheden van de golfer.
Liesbeth
Benieuwd hoe jij je deze winter kunt voorbereiden op het nieuwe seizoen? Kijk dan op www.lpgolfperformance.nl of mail info@lpgolfperformance.nl
Artikel geplaatst op: 02 september 2017 - 08:59

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: