Italiaans schoenenmerk zet zich op de kaart als sponsor KLM Open
Duca del Cosma klaar voor Nederland

De vrijwilligers die helpen bij de komende editie van het KLM Open mogen zich gelukkig prijzen. Zij ontvangen een bijzonder kledingpakket van Duca del Cosma. Het Italiaanse schoenenmerk wil zichzelf in Nederland op de kaart zetten en de samenwerking met het Open is daarin een grote stap.

Drie jaar lang gaat Duca del Cosma de vrijwilligers van het KLM Open kleden. Dat is bijzonder, vertelt Camilla Nävermyr. ,,Want Duca del Cosma is een schoenenmerk en blijft een schoenenmerk. Deze kleding wordt door ons speciaal voor het KLM Open ontworpen. En ze worden mooier dan ooit.’’
Het sponsorship van het KLM Open was een grote ambitie van Duca del Cosma. ,,Absoluut. We willen ons merk groter maken op de Nederlandse markt, en dan is dit de beste manier om dat te doen. Het KLM Open is the place to be, en wij zijn daar dus voor de komende drie jaar. Dat is ook meteen het grootste dat we gaan doen, maar het is wel iets geweldigs.’’
Begenadigd ontwerpers

Nieuw is het merk Duca del Cosma zeker niet. Het bedrijf werd in 2003 gestart door de Italiaanse ontwerper Baldovino Mattiazzo en de Duitse Antje Elle, beide begenadigd ontwerpers. Baldovino studeerde af als één van de beste studenten aan de Sarteco Fashion School in Florence, terwijl Elle de Munich School for Fashion Graphic Design doorliep. De gemeenschappelijke factor? Hun passie voor de golfsport.
Ze waren van mening dat golf een nieuw merk verdiende. Een merk dat fris was, maar tegelijkertijd gedistingeerd en modern. Zo kwamen ze met Duca del Cosma, een naam die ontleend was aan de familiehistorie van Baldovino. ,,Drie jaar na de oprichting vond Baldovino de spikeloze golfschoen uit’’, weet Nävermyr. ,,Dat was de eerste in de wereld. Een revolutie.’’
Nederlandse handen

Sinds mei 2016 is Duca del Cosma echter in Nederlandse handen. Frank van Wezel, eerder de grote man achter onder andere Hi-Tec, nam het bedrijf over. Sindsdien staat het grote hoofdkantoor in Vreeland en trad Nävermyr afgelopen zomer aan als marketing manager. ,,De oorspronkelijke founders zijn ook nog steeds betrokken om het dna van Duca del Cosma te bewaken. Baldovino als hoofd Creative Design en Antje Elle als internationaal Brand Manager.’’
Met een hoofdkwartier in Nederland groeide ook de wens om groter te worden op de Nederlandse markt. Dat gebeurt niet alleen met golfschoenen. Nävermyr: ,,We maken sinds kort ook lifestyle schoenen. Dat is begonnen met een beetje, maar dat willen we elk jaar een beetje laten groeien. Dat zijn echt schoenen voor iedereen. In de details zijn wel invloeden uit de golfsport terug te vinden, en sommige kun je zelfs ook gebruiken als golfschoenen.’’
Recent was Duca del Cosma te vinden op de PGA Show in Orlando. Wie iets wil in de Verenigde Staten, móet daar zijn, weet Nävermyr. En de reacties waren enthousiast. ,,Fantastisch zelfs. De collectie werd heel goed ontvangen en we hebben veel orders gekregen. De interesse was veel groter dan we vooraf hadden gedacht.’’ Azië wordt nu het volgende doel. ,,Ook daar willen we groeien, maar vooralsnog ligt de focus nu op Nederland.’’
Artikel geplaatst op: 18 maart 2018 - 08:50

Gerelateerd

Delen