Lentekriebels

Wanneer je naar de sportschool gaat, train je dan voor de fysieke eisen van het dagelijkse leven? Train je dan om je gezondheid en conditie echt te verbeteren, zodat je tot op latere leeftijd lekker actief kunt bewegen en je nog steeds fit voelt? Is je lichaam nog in staat om aan de fysieke eisen van de golfswing te voldoen?
De meeste mensen, inclusief mijzelf, vinden het belangrijk hoe we er uit zien. Vooral in de lente begint dat gevoel. Een ’Let’s go for the beach body’ of iets dergelijks wensen we elk voorjaar. Als we onszelf er goed uit vinden zien van buiten voelen we ons ook vaak beter van binnen. Dus niets mis mee. Maar, welke prioriteit geven we dat? En gaat dit doel niet ten koste van de beweeglijkheid?
Trends

Ik heb heel veel personal trainers meegemaakt die volledig gefocust waren op mainstream fitnesstrends. Elke dag worden weer een nieuwe fitnesstrends geboren, zoals Speedplay, Soulcycle, Bare, LIT. We zien door de bomen het bos niet meer. Niets mis mee, want dat activeert de gehele gemeenschap om te sporten. Alleen ben ik geen voorstander van fitness trends. Misschien ben ik wel een beetje old-school. Wat mij voornamelijk boeit is de onderliggende gedachte, methodiek, wetenschappelijk onderzoek en tegelijkertijd ook wat in de praktijk écht werkt op lange termijn.
Beach body

Ik heb talloze sporters en golfers de fout zien maken enkel voor esthetiek te trainen. De manier van trainen voor esthetiek gebeurt via bodybuilding-achtige bewegingen van lage intensiteit en vaak met apparaten. Deze vorm van krachttraining maakt de spieren kort en zichtbaar in het lijf, maar helemaal niet sterk. Hierbij wordt veelal niet gewerkt aan de hele lichaamsketen van bewegen en aan stabiliteit en mobiliteit.
Dit is geweldig als je een sixpack wilt hebben en op Arnold Schwarzenegger wilt lijken. Het is niet het antwoord als je gezond wil zijn en een lang leven pijnvrij wil sporten, zonder blessures, terwijl je de dingen doet waar je van houdt, zoals golfen.
Daarom zul je mij ook nooit dit soort oefeningen zien voorstellen aan een golfer, want het is namelijk desastreus voor de golfswing.
Golf body

Krachttraining via mijn methode is totaal anders. Het is afhankelijk van het seizoen, de trainingsfase en de hersteltijd van de vorige training. De oefeningen zijn erop gericht dat mobiliteit, balans en stabiliteit aangepakt worden. Bewegingen zijn in volledige range of motion en voornamelijk op basis van eigen lichaamsgewicht. Omdat we zo eerst de lichaamseigen bewegingen leren beheersen voordat we extra gewichten gaan gebruiken, verminderen we de kans op blessures enorm.
Een van mijn favoriete hulpmiddelen, die ik heel vaak gebruik tijdens trainingen met golfers, om via eigen lichaamsgewicht aan kracht te beginnen met trainen is het TRX systeem.
En zo kan ik nog uren door gaan over fysieke training voor golf. Wil je meer weten? Contacteer me en ik vertel je graag meer hierover tijdens een presentatie of workshop op jouw golfclub.
Neem contact op via info@lpgolfperformance.nl, of kijk op www.lpgolfperformance.nl voor meer informatie, meer blogs en een gratis golfyoga video met oefeningen.
Artikel geplaatst op: 11 april 2018 - 10:40

Gerelateerd

Delen