Baan bij Spijk heeft status als topcourse volledig waargemaakt
Laatste Open op The Dutch

In de traditionele reeks van drie is de editie van 2018 voorlopig even het laatste KLM Open dat wordt gespeeld op The Dutch. Maar een terugkeer in Spijk is zeker te verwachten. Na de aanvankelijke scepsis heeft The Dutch in de afgelopen twee jaren de status als topcourse volledig waargemaakt.
Het KLM Open op The Dutch was in zekere zin uniek. Nooit eerder in de historie van het evenement, nooit sinds dat eerste toernooi in 1912 op de Haagsche, werd er gespeeld op een baan die niet tot de oude clubs van Nederland behoort. Na 104 jaar Dutch Open doorbrak The Dutch dat patroon.
Heel vreemd was dat niet. De in 2011 geopende The Dutch is immers gebouwd voor toptoernooien. De course bij Spijk komt uit de koker van Colin Montgomerie, de nu al legendarische Schot die jarenlang heerste in Europa. Met dat ontwerp deed Nederland een gooi naar het hosten van de Ryder Cup 2018, die uiteindelijk bij Le Golf National in Parijs belandde. Maar de ambitie was er, en die kon alleen worden waargemaakt met een baan die bij een dergelijk streven paste. En dat is The Dutch.
Hoogste niveau

,,Bij de aanleg van The Dutch zijn kosten noch moeite gespaard’’, weet Niek Molenaar, manager van de baan bij Spijk. Er waren door het viertal professionals dat samenwerkte in Made in Scotland vier punten bedacht waarop de baan wilde uitblinken. ,,Er moest in de eerste plaats een Championship Course komen van het hoogste niveau. Klaar om de wereldtop te ontvangen, en altijd in geweldige conditie. Verder werd het serviceniveau naar on-Nederlandse hoogte getild, kwamen er unieke professionals en is er gewerkt aan een bijzonder membernetwerk.’’
Het prestigieuze project kostte de lieve som van 38 miljoen euro, maar dan heb je ook wel wat. Neem de greens. Daarvoor werd ruim 21.000 vierkante meter styrofoam gebruikt in een totaal nieuwe techniek waarmee de greens verankerd zijn en stabiel gehouden worden. Het resultaat is dat de greens het hele jaar door fantastisch zijn. En zo zijn er meer voorbeelden. Het aanleggen van de drainage bijvoorbeeld. Daarbij werd gekozen voor meer dan het dubbele van de noodzakelijke hoeveelheid. Zo ligt er nu zo’n negentig kilometer drainagepijp onder de baan.
De conditie van The Dutch werd misschien wel het best gevangen in de woorden van Padraig Harrington, op het moment dat de spelers vorig jaar in noodweer naar het clubhuis werden gedirigeerd. ,,Op elke andere baan in Europa hadden we al een uur in het clubhuis gezeten’’, stelde Harrington. ,,De kwaliteit van deze course is bizar.’’
Daarom is het niet meer dan logisch dat het KLM Open in de toekomst gewoon weer terugkeert in Spijk.
Artikel geplaatst op: 11 september 2018 - 11:18

Gerelateerd

Delen