Bert Trommelen ziet hoe bedrijf zich ontwikkelt in veranderende reiswereld
3DGolfvakanties sterk merk in golfreizen

De golfreiswereld is een bijzondere branche. Want het golfspel zelf mag dan in de basis niet veel veranderen, de golfwereld doet dat wél. Ook als het gaat om reizen. Daarom is het bijzonder dat 3DGolfvakanties zich inmiddels al 25 jaar niet alleen staande houdt, maar zich ook nog steeds verder ontwikkelt. Eigenaar Bert Trommelen beschouwt dat terecht als een mooie mijlpaal.
Bert Trommelen slaat af in Thailand, waar hij zich persoonlijk informeerde over courses en resorts.

Tekenend voor de groei van 3DGolfvakanties is dat de bezoekers van het KLM Open al enkele jaren een fraaie stand van de touroperator kunnen bezoeken. Dat zal dit jaar niet anders zijn, en vanwege het 25-jarig jubileum zal het tintje extra feestelijk zijn. Tipje van de sluier: doe mee aan de KLM Open Jubileumactie, laat je e-mailadres achter of boek een reis en maak kans op twee tickets voor een vlucht met Transavia naar een bestemming naar keuze binnen Europa.
Zoiets was er in de beginjaren van 3DGolfvakanties niet bij, vertelt Bert Trommelen, die zag hoe zijn zus Anja destijds het bedrijf vorm gaf. ,,Zij werkte bij Label Travel, de eerste golftouroperator van Nederland, ging daar weg en startte onder andere 3DGolfvakanties. Aanvankelijk was dat een samenwerking met met de Britse touroperator 3DGolf in Schotland, als een soort agentschap. Later is het bedrijf in Nederland helemaal zelfstandig geworden.’’
Groeien

Trommelen (55) stapte zestien jaar geleden in. Zus Anja koos naderhand een andere route binnen de reiswereld, zodat beide nu hun eigen bedrijf runnen. En laat groeien, dat mag duidelijk zijn. ,,We hebben inmiddels niet alleen een kantoor in Uithoorn, maar ook een kleine vestiging aan de Spaanse Costa del Sol.’’
In de tussenliggende jaren heeft 3DGolfvakanties zijn plek veroverd en zich ontwikkeld tot een sterk merk, zeker met een aantal mooie specialisaties. ,,We staan natuurlijk voor service en kwaliteit, met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dat is de belangrijkste pijler’’, stelt Trommelen. ,,Maar we kijken ook verder, ontwikkelen nieuwe dingen. Neem de groepsreizen met professionals. Die zijn heel belangrijk voor ons geworden. Of de reizen voor singles. Sinds twee jaar is Flight4You onderdeel van 3DGolfvakanties, maar we zijn al vijftien jaar actief met reizen voor singles. Daarin zijn we echt de grootste. We komen nu zelfs met een apart Diamond Label, waaronder luxere reizen voor singles vallen.’’
Reizen met pro

Ook Join the Pro is een apart label van 3D Golfvakanties. ,,Dat zijn golfreizen voor niet-clubgebonden golfers die met een professional op reis willen. Met een PGA-professional gaan ze dan naar het buitenland om een aantal dagen les te krijgen en te spelen. Vanuit die groepen krijgen we individueel ook weer de vraag naar luxere reizen. Thailand voorop, maar ook Vietnam, Abu Dhabi, Dubai en Mauritius. We zijn zelf ook creatief in het zoeken naar nieuwe en interessante bestemmingen. Zo blijven we ons ontwikkelen.’’
Nodig, want ook de markt verandert steeds. Niet in de laatste plaats door politieke en economische ontwikkelingen. Die blijken steeds weer van invloed op golftoerisme. ,,Dat is wel gebleken in Turkije, waardoor er ook meer druk kwam op Spanje en Portugal. Ik denk dat er weer een verschuiving gaat plaatsvinden. Marokko ontwikkelt zich sterk, Griekenland en Italië komen op als bestemming. Maar langzamerhand worden ook Thailand en Vietnam als serieuze golfbestemmingen gezien. Het ticket kost misschien iets meer, maar het scheelt later weer in de kosten van het verblijf. Per saldo hoeft een reis naar het verre oosten niet heel duur te zijn.’’
Op één punt blijft 3D Golfvakanties traditioneel. ,,Wij blijven ervoor kiezen arrangementen inclusief vlucht aan te bieden, waar dat steeds vaker wordt losgekoppeld. En dat wordt zeker door de oudere klanten gewaardeerd. Zo hebben oog voor alle groepen. Ook de komende 25 jaar.’’
Artikel geplaatst op: 08 september 2018 - 16:01

Gerelateerd

Delen