De gezondheidswaarde van golf

Golf is een sport waarbij met name mensen met een fysiek inactieve leefstijl - door een zittend leven of door een chronische blessure, aandoening of handicap - een geweldige verbetering van hun gezondheid mogen verwachten. Dat stelt Dr. Wim van Lier, bewegingswetenschapper en inspanningsfysioloog van de Golf Physiotherapy Association GPA.
Trainen met je golffysiotherapeut.

Golf is namelijk een vorm van matig intensieve fysieke training en daarom zeer geschikt voor mensen (55) die niet (meer) de belastbaarheid hebben om regelmatig hard te lopen, te voetballen, tennissen of hockeyen. Een groot aantal takken van sport doet een te groot beroep op belastbaarheid en conditie en vormen al snel een overbelasting.
Uit onderzoek blijkt dat door de matige fysieke inspanning in de open lucht een vorm van extensieve training en aanpassing aan het klimaat ontstaat, waarvan veronderstelt mag worden dat er sprake is van positieve gezondheidseffecten, zoals verbetering van de bloedsomloop (hart en bloedvaten), de ademhaling (longen en luchtwegen) en de energiebalans door een redelijk verhoogde stofwisseling.
Normaliserend

Verder blijkt dat regelmatige, matig intensieve inspanning (zoals golf) een normaliserend effect heeft. Dat wil zeggen dat mensen met een verhoogde bloeddruk of een verhoogd lichaamsgewicht veranderingen ondergaan richting gezonde waarden.
Fysieke inactiviteit is een van de belangrijke onderliggende oorzaken van het vroegtijdig overlijden van mensen in de westerse wereld. Uit een Zweedse studie is gebleken dat het regelmatig spelen van golf een levensduurverlenging van tot vijf jaar oplevert.
Onderzoek

Om het effect van twee tot drie keer per week golfen vast te stellen (onderzoek Parkkari 2000) werden twee groepen mannen van 46 tot 65 jaar met een zittend beroep (golfers en niet-golfers), met elkaar vergeleken. Voorafgaand aan de periode dat er door de golfers twee tot drie keer per week gespeeld werd moest iedereen uitsluitend zijn ‘normale’ zittende bestaan leiden, zonder enige extra inspanning. Het golf gedurende de twintig weken daarna kan dus gezien worden als een training die de golfers wel, en de niet-golfers niet kregen.
De effecten logen er niet om: het aerobe uithoudingsvermogen gemeten met de volhoudtijd op een uphill wandeltest op de loopband verbeterde met gemiddeld zo’n halve minuut. Buikomvang, BMI, en vetpercentage namen af. De duurkracht van de rug-strekspieren nam toe. Het bloedlipidenbeeld verbeterde door o.a. een toename van de fractie HDL-cholesterol.
HIER TABEL

Golf en energieverbruik.
Zoals op basis van bovenstaande tabellen geconcludeerd kan worden, kan golf een aanzienlijke bijdrage leveren in het herstellen van de energiebalans bij mensen met een zittend beroep.
Golffysiotherapie
Problemen kunnen echter ontstaan als er sprake is van aandoeningen, met name aan het bewegingsapparaat (ontstaan in of buiten het golf), die het functioneren en het plezier in het golf letterlijk ‘verzieken’. Het is dan ook van groot belang, dat golfers zelf inzien hoe belangrijk het is om actief te blijven. In geval van een blessure of aandoening moet men kunnen rekenen op deskundige hulp die ervoor kan zorgen dat de terugkeer in het golf bespoedigd wordt. Golffysiotherapeuten kunnen zorgen voor golf-fit programma’s voor jeugdigen en ouderen om de eenzijdige belasting van de golfswing te compenseren.
Conclusie
Beleidsmakers (NGF en PGA), golfprofessionals, maar vooral artsen en fysiotherapeuten moeten niet alleen oog hebben voor de ongewenste effecten van golf (behandeling en preventie van golf gerelateerde blessures) maar ook aandacht vragen voor de gewenste effecten zoals hierboven omschreven, door het promoten van golf als een uitstekende manier om de kwaliteit van leven te verbeteren en de levensverwachting te vergroten.
Artikel geplaatst op: 25 september 2018 - 15:25

Gerelateerd

Delen