Dit maakt het verschil voor Van Dam

Al om een uur of zes in de ochtend nam ik op donderdag 11 oktober de Uber richting Golf & Country Club Lake Nona. Daar had ik afgesproken met mijn TPI collega Mitchel Sadwoski.
Liesbeth Pauwels (l) in gesprek met Anne van Dam.

Mitchel Sadwoski is de fysieke coach van Anne van Dam. Hij nodigde mij uit om tijdens haar sessie langs te komen. Anne was de dag ervoor geland en ging gelijk de volgende ochtend aan de slag met haar training. Het was een vroege start van een lange dag, want voor Mitchel en mij stond de World Golf Fitness Summit op de agenda, die enkele uren later van start ging. Op die training met Anne komt ik straks nog terug.
Op zaterdag 3 november is het haar gelukt. Anne Van Dam heeft haar topseizoen beëindigd met een kaart voor de LPGA Tour. Wat mogen we trots zijn op haar en ook op de Nederlandse topper Dewi Weber. Zij haalde dit jaar net niet de top 45 in de qualifying school om het LPGA speelrecht te behalen.
Maar even terug naar die training half oktober. In Orlando sprak ik met Anne over hoe fysieke training van belang is (geweest) en waar ze tegenaan liep.
Stabilisatie

Tijdens deze training werd vooral gewerkt aan stabilisatie en mobilisatie van Anne. Daarnaast deed ze verschillende oefeningen voor ademhaling, kracht en techniek. Na anderhalf uur trainen gingen we richting hole achttien en kon ik daar Anne interviewen voordat ze weer verder ging met haar drukke trainingsplan. Want over een week zou ze de tweede kwalificatiewedstrijd spelen voor de LPGA.
Anne van Dam staat bekend als één van de longhitters op de Europese damestour. Ondanks haar lengte en natuurlijke aanleg voor het ontwikkelen van snelle lange spieren had ze een groot probleem. Namelijk door een gebrek aan controle in stabiliteit in bewegingen en deze niet kunnen afremmen, had ze volgens eigen zeggen niet voldoende resultaat in de richting van de bal. De les die golfamateurs en enthousiastelingen hier ook uit kunnen leren om de bal recht te slaan, is dat er vooral ook energie gestopt zou moeten worden in het vergroten van de stabiliteit en controle van het lichaam. En niet enkel en alleen in het trainen van explosiviteit.
Leren

Wat kunnen wij uit dit interview leren?
De bal recht slaan is iets wat we allemaal wel beter willen doen. De belangrijkste spiergroepen die voor de extra stabiliteit (en dus betere controle en coördinatie) zorgen zijn:
•   de bil en heup spieren
•   de core en met name schuine buikspieren
•   de schouderbladen
•   sterke mobiele enkels, iets wat vaak word overgeslagen maar direct impact heeft op de kracht die een golfer vanaf de grond kan genereren.
Het volledige interview met Anne Van Dam kun je bekijken op www.lpgolfperformance.nl/
Heb je vragen of wil je meer weten over hoe fysieke training jouw golfspel en conditie kan verbeteren ? Neem vrijblijvend contact op via info@lpgolfperformance.nl of kijk op www.lpgolfperformance.nl
Nog een kleine PS: Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar voor de aankomende buitenlandse golf retraite op Las Colinas. Enthousiaste gemotiveerde golfers kunnen zich aanmelden via info@lpgolfperformance.nl voor meer informatie en inschrijving.
Artikel geplaatst op: 13 november 2018 - 10:01

Gerelateerd

Delen