Het succesverhaal van Pitchfix

Wie heeft ‘m niet in handen gehad, die handige pitchfork van Pitchfix? Openklappen, pitchmark repareren, inklappen en weer in de broekzak. Sinds 2005 is Pitchfix actief, maar de grote klappen zijn de laatste jaren gemaakt. Inmiddels is het merk populair in liefst 46 landen.

Internationaal is Pitchfix enorm aan de weg aan het timmeren, erkent CEO Bart Fokke. ,,Het gaat heel erg goed. Met de switchblade divot tool zijn we inmiddels de grootste ter wereld. Maar inmiddels is het ook meer dan dat. We hebben onderweg ook wat uitvindingen gedaan. Zo hebben we nu een patent waarmee het repareren van pitchmarks veel eenvoudiger wordt voor de mensen en ook veel beter wordt gedaan.’’
Dat is nodig, stelt Fokke. ,,Want het repareren van pitchmarks op de greens blijft een terugkerend probleem. Mensen doen het niet of kunnen het niet. Want als ze het wel doen, maken ze soms meer stuk dan ze repareren.’’
Techniek

Dat heeft alles te maken met de verkeerde techniek die vaak gebruik wordt om de balafdruk in de green weg te werken. ,,De traditionele fork wordt vaak verkeerd gebruikt. Golfers wippen de boel omhoog, waardoor men de wortels kapot scheurt. Dat ziet er mooi uit als je wegloopt, maar twee dagen later is het hommeles en het duurt uiteindelijk weken voordat de green is hersteld. Je moet de pitchfork juist naar het midden duwen om de afdruk te repareren.’’
Pitchfix heeft nu een tool ontwikkeld dat de afdruk veel beter repareert en gegarandeerd geen schade toebrengt aan de wortels van het gras: de Fusion 2.5. ,,Die steek je in het midden van de pitchmark, dus door de afdruk heen en daarna stretch je de grond weer omhoog zodat alles weer zit zoals het zat voor de bal daar landde.’’
Ingenieus

Die Fusion 2.5 zit heel ingenieus in elkaar. ,,Je klalpt ‘m open’’, vertelt Fokke, ,,en waar normaal de fork zit met twee scherpe tanden, zitten nu twee pennen met aan het einde een traanachtige vorm. Die zetten net genoeg kracht in de grond om de bol weer omhoog te stretchen.’’
Ook die vinding draagt weer bij aan het succesverhaal van Pitchfix, dat zich erop mag beroepen de best werkende pitchfork ter wereld te maken. ,,We zijn nu drie jaar achtereen uitgeroepen tot de beste divottool door Golfers Digest’’, zegt Fokke trots. ,,Dat heeft te maken met kwaliteit, het Europese design, het materiaal en de kleuren die we gebruiken.’’
Sinds ruim vier jaar terug de stap werd gezet om de Amerikaanse markt op te gaan, groeit het merk tegen de klippen op. ,,Die Amerikaanse markt, is twaalf, dertien keer zo groot als de Europese markt. Maar Pitchfix slaat daar net zo aan als het hier heeft gedaan. Dan gaat het opeens hard. En de laatste twee jaar hebben we ook voet aan de grond in Azië en Australië.’’
Artikel geplaatst op: 18 maart 2018 - 15:42

Gerelateerd

Delen